woensdag 19 oktober 2011

Grensverleggende film Caged


1 september ging de gedurfde psychologische thriller Caged, geschreven en geproduceerd door Stephan Brenninkmeijer, heel bijzonder, in première op Video on Demand. Op 25 oktober wordt de film door Video/Film Express op DVD en Blu-ray uitgebracht.
Met de maker Stephan Brenninkmeijer hadden we een indringend gesprek. "Ik denk dat Caged bij tal van vrouwen een enorm gevoelige snaar raakt."
 
Overspel vanuit vrouwelijk perspectief
Stephan Brenninkmeijer, geboren op 27 juni 1964 op Kasteel Doorwerth in Gelderland, studeerde van 1988 tot 1992 aan de Nederlandse Film en Televisie Academie, in de disciplines regie fictie en montage. Op zijn naam staan onder meer de series Pleidooi, Westenwind, Blauw Blauw en Bon Bini Beach, de miniserie/film Tasten in het Duister (1996), de Telefilm De Stilte van het Naderen (2000) en de brutale, maar stijlvolle film Swingers (2001).
In Caged exploreert Brenninkmeijer de thematiek van overspel, gepleegd door een vrouw, vanuit vrouwelijk perspectief. Een gedurfd, grensverleggend en hallucinant, maar ook stijlvol en tot nadenken stemmend staaltje filmkunst zoals in Nederland nog maar zelden vertoond is.
Centraal in de film staan de diepste zielenroerselen van de circa 30-jarige, getrouwde vrouw, Stella (Chantal Demming). Na jarenlang haar behoeften te hebben onderdrukt, besluit zij haar leven om te gooien. Ze begint een dubbelleven: ze bezoekt seksclubs en erotische feesten, en bloeit helemaal op. Totdat ze op een dag wakker wordt in een kelder, zonder een idee te hebben hoe ze daar terecht is gekomen. Enkele dagen later krijgt ze gezelschap van Christine (Babette Holtmann). Vervolgens vertellen de twee vrouwen elkaar hun – verrassende – levensverhaal.
 
Ontstaansgeschiedenis van Caged
Brenninkmeijers eerdere film Swingers, handelend over partnerruil, vormde de voedingsbodem voor Caged. "Na het uitkomen van Swingers", memoreert de filmmaker, "sprak ik verschillende vrouwen die naar aanleiding van de film contact met me hadden opgenomen omdat ze hun persoonlijke ervaringen met me wilden delen. Van hen bleek een aantal al jarenlang getrouwd te zijn en kinderen te hebben, maar er stiekem een dubbelleven op na te houden. Zeker voor vrouwen is het moeilijk om daarvoor begrip getoond te krijgen. Ik ontdekte dat er zó veel vrouwen zijn die als mannen kunnen denken, dat mij dat wel prikkelde om daar een film over te maken."
Daarna verstreek er zeven jaar voordat het startsein voor Caged gegeven werd. Waarom duurde het zo lang? "Met het plan om Caged te maken heb ik heel lang in mijn hoofd gezeten", vertelt Brenninkmeijer. "Op een gegeven moment stuitte ik op een interessant antikraakpand. Al rondlopend door dat gebouw kwam ik terecht in héél sinistere kelders. Ik vond dat die kelders zich bij uitstek leenden om daarin ongemeen spannende scènes te schieten. En toen ontstond vrijwel direct het idee om daarin iemand op te sluiten. Maar wie konden we daarvoor nemen? En toen wisten we het: een vrouw die er een overspelige levensstijl op nahoudt en zich daarvoor moet verantwoorden. Het script schreef ik toen in drie weken tijd."
                                     (Foto: Brennfilm)
Chantal Demming: voorbestemde hoofdrolspeelster
Over hoofdrolspeelster Chantal Demming zegt Brenninkmeijer: "Zij speelde een kleine bijrol in een eerder project van mij, Lilith, dat in thematisch opzicht als een vingeroefening voor Caged beschouwd kan worden. Ook daarin draaide alles om een eigenzinnige, vrijgevochten vrouw en haar seksualiteit. De titel verwijst naar het folkloristische verhaal Lilith waarin Lilith, de eerste vrouw van Adam, geschapen wordt. Chantal speelde de rol van Eva. Ik kende haar helemaal niet, maar het gemak waarmee zij op de set met naaktscènes omging vond ik zó indrukwekkend, dat ik, ook vanwege de prettige samenwerking die we hadden gehad, met haar over Caged ben begonnen. Daarvoor droeg zij uitstekende ideeën aan. Ook was ze bereid om heel ver te gaan. Door dat alles werd voor mij wel duidelijk dat zij de hoofdrol zou krijgen. Ik hoop echt dat deze film deuren voor haar zal doen openen."
 
Caged niet in competitie op Nederlands Film Festival
Caged is eind september tweemaal vertoond op het Nederlands Filmfestival. Maar het had niet veel gescheeld of de film was daar niet eens te zien geweest. Brenninkmeijer: Caged is ternauwernood geslecteerd. Dat de film niet tot de Gouden Kalf-competitie toegelaten was, had ik van regisseur Martin Koolhoven vernomen, nog voordat ik het officieel te horen kreeg, wat ik wel een beetje pijnlijk vond".
Brenninkmeijer vervolgt: "Ik denk dat de selectiecommissie zich extreem laat leiden door persoonlijke smaak en, wat nog veel erger is, films eruit schopt van makers die niet tot het filmestablishment behoren. Ik vind het te gek voor woorden dat de eigenzinnige film, die het in de commerciële tak van de filmindustrie toch al moeilijk heeft, óók nog moet knokken om door de festivals serieus genomen te worden. Het is toch belachelijk dat alle onafhankelijke films van dit jaar, dus films van mensen buiten het establishment, op het NFF niet in competitie mochten meedoen! Het ging dan wel om films die doorgaans een zekere marginaliteit hebben, maar zijn dat niet juist de films die op een festival thuishoren? Die kunnen verrassen? Schrijnend en beschamend vind ik dat."
Zoals Brenninkmeijer naar het NFF toe duidelijk kenbaar maakte, vinden hij en diverse anderen dat Chantal Demming een Gouden Kalf-nominatie verdiende. "Want", bepleit hij, "Chantal wordt door iedereen echt de hemel in geprezen. En zij wordt door het NFF helemaal gepasseerd! Er zijn veel mensen die zich hierover achter de oren krabben, waaronder Martin Koolkoven, die het echt onbegrijpelijk vindt."
 
Veel positieve reacties op Caged
Het is echter niet alleen kommer en kwel wat de klok slaat, want Brenninkmeijer heeft over Caged ook tal van positieve geluiden mogen registreren. "Ik heb gelukkig uit heel veel kanalen enorm goede reacties gekregen over de manier waarop ik het centrale thema behandel. Niet alleen van bekenden van me, maar ook van mensen die niets met mij persoonlijk van doen hebben. De eerste twee recensies die ik las deden pijn. Dat waren die van Het Parool en Trouw. Het Parool was zó aan het schoppen tegen de film dat het lachwekkend werd. Ab Zagt van het Algemeen Dagblad gaf de film net geen voldoende, maar stak mij wel een veer in de reet met de uitspraak dat ik zonder twijfel een regisseur met gevoel voor stijl ben. Alle andere recensies waren redelijk tot zeer positief. Zo schreef Julius Koetsier van The Cult Corner: "Fijn om te zien dat Nederland serieuze genrecinema kan produceren met de juiste hoeveelheid lef en intelligentie."
 Eigenzinnige filmmaker
Eigenzinnige filmmakers van het kaliber Brenninkmeijer moeten we in Nederland helaas nog steeds met een zaklamp zoeken. Dus laten we zulke creatieve en vernieuwende geesten vooral koesteren en de aandacht geven die ze verdienen, maar nog veel te weinig krijgen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Zie voor nadere informatie over Stephan Brenninkmeijers werk en de trailer van Caged zijn website, http://www.brennfilm.com/.
Ton van Rooij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten